„Niczego w życiu nie należy się bać, należy tylko to zrozumieć” – Maria Skłodowska-Curie. https://www.facebook.com/1018251896/videos/10222009878128865/
„BEZ GRANIC” – To tytuł naszego nowego projektu, dotyczącego omawianej lektury „W poszukiwaniu światła” – Anny Czerwińskiej-Rydel.
DZIEŃ 1. (15 marca 2021 r.)
Dziś poszukiwaliśmy odpowiedzi na wiele ważnych pytań w ogóle o życiu. Nasza cudowna NOBLISTKA była nie tylko mądrą, zdolną i wykształconą kobietą. Była przede wszystkim DOBRYM CZŁOWIEKIEM, co dla mnie jest niesamowicie ważne w kształceniu moich uczniów. Rozmawiając o tym, ile w życiu przeszła, moi uczniowie poczuli dziś olbrzymią wdzięczność za to, co mają w swoim życiu. „Zdrowie, rodzina, dom… to jest najważniejsze!”
- Dzięki naszej lekturze mogliśmy powrócić do tego, co już znamy. Przypomnieliśmy sobie trochę historii, a nawet uczyliśmy się mówić dzień dobry w językach, którymi władała Maria.
- Gdy szczegółowo omówiliśmy wszystkie wydarzenia z życia Marii Skłodowskiej-Curie, przeszliśmy do pytań o to, czym w ogóle jest chemia i fizyka.
- Aby lepiej zrozumieć to, o czym czytały dzieci, zabrałam je do szkolnego laboratorium, którym byli zachwyceni. „Zawsze marzyłem, żeby wejść do tej sali!” – powiedział jeden z uczniów.
- Udało nam się również stworzyć namiastkę laboratorium w naszej klasie po to, abyśmy mogli dokonać pierwszych badań nad węglem i jego właściwościami.
- Zaczęliśmy od tego, co już znamy. Okazało się, że niektóre dzieci nie widziały nigdy węgla.
Dałam im zatem swój węgiel i wszyscy rysowali węglem naczynia laboratoryjne, które ustawiłam na środku klasy. Tak im się spodobało, że zaczęli odrysowywać swoje dłonie.
Dzięki tej pracy dowiedzieli się, z jaką łatwością można wykonać szkic węglem, ale też „poczuli” jego strukturę.
Chcieliśmy czegoś więcej! Dzieci są spragnione wiedzy i baaaardzo ciekawe świata. Zadawały mi mnóstwo pytań, a ja wiem, że nie wystarczy rzucić im odpowiedzi, bo pojawią się kolejne i kolejne. Po tym, jak omówiliśmy układ okresowy pierwiastków, dzieci doskonale zrozumiały, „o co chodzi w tej całej tablicy”. Sama studiowałam chemię, więc miałam dziś okazję, by podzielić się moją wiedzą z uczniami. Przystąpiliśmy do najlepszego, czyli do doświadczenia z WĘGLEM! Zapisaliśmy problem badawczy na tablicy, oraz ustaliliśmy hipotezę, aby następnie przeprowadzić eksperyment. Czy węgiel rozpuści się w wodzie? Kartę badawczą wypisaliśmy następnego dnia jutro, bo tego dnia, dzieci koniecznie chciały jeszcze pobawić się w poszukiwanie pierwiastków, na znanej im już doskonale Tablicy Mendelejewa.
„Pani Asiu! To był najlepszy dzień w tej szkole!” – wykrzyknął mój uczeń. https://www.facebook.com/1018251896/videos/10222009846488074/
Jestem dumna z moich małych naukowców, ale również z siebie. Utrzymać dzieci, które pragną wiedzy i doświadczeń, a jednocześnie współpracować z tymi, którzy są online, to dla mnie ogromne wyzwanie!
DZIEŃ 2. (16 marca 2021 r.)
„Piękny eksperyment jest sam przez się często o wiele cenniejszy, aniżeli 20 formuł wysmażonych w retorcie abstrakcji” – Albert Einstein
Chemia, fizyka, matematyka… to nauki ścisłe, które dzieci kochają, gdy nie muszą, ale chcą się ich uczyć.
- Co to jest atom?
- Jak zbudowany jest atom?
- Co to jest pole magnetyczne Ziemi?
- Jak działa kompas?
- Jakie ładunki mają magnesy?
- Zabawa: Podróżuj z magnesem.
- Co to jest prawo odbicia światła?
- Zabawa z cieniem?
- Co to jest napięcie powierzchniowe?
- Jak namalować obraz na mleku?
„Pani Asiu! To jest jak Mona Lisa na mleku!” – usłyszałam z uśmiechem na twarzy.
Nie ma lepszego sposobu na zdobywanie nowej wiedzy, niż praktyczne ćwiczenia i bezpośrednie działanie. Większość dzieci lubi eksperymentować i odkrywać właśnie w ten sposób to, co nieznane. Udane przeprowadzanie doświadczeń, to…
- połączenie ciekawości dziecka,
- opieki dorosłego i…
- wspólne puszczanie wodzy fantazji.
Polecam podobne zabawy w domu. Efekt szczęścia gwarantowany!!!
DZIEŃ 3. (17 marca 2021 r.) – i powrót do nauki online.
40 EKSPERYMENTÓW!!! jednego dnia!!!
To efekt lekcji, które na dziś przygotowali moi uczniowie. Planowaliśmy wykonać je w klasie, ale czasami życie pisze nam inne scenariusze. Dlatego szybciutko przeorganizowaliśmy lekcje i wyszło genialnie. https://www.youtube.com/watch?v=PBTP3zeXreM
Dzieci zaplanowały swoje eksperymenty już kilka dni wcześniej, aby to właśnie dzisiaj uczyć i inspirować swoich rówieśników zarówno chemią, jak i fizyką. A wszystko za sprawą cudownej książki o Marii Skłodowskiej-Curie, którą wcześniej samodzielnie czytali w domu.
Nigdy nie robię dzieciom sprawdzianów i kartkówek, bo to nie sprawia, że dzieci chcą czytać. A dla mnie ważne jest, by chciały, a NIE MUSIAŁY!!! Oprócz przygotowania i przeprowadzenia fantastycznych doświadczeń, moi uczniowie wykazali się również umiejętnością…
- wypowiedzi ustnej,
- wnioskowania,
- argumentowania,
- analizowania,
- zadawania pytań,
- uważnego słuchania i notowania wypowiedzi innych uczniów,
- porównywania oraz…
- lekkością prezentacji swoich działań.
Po 5 godzinach lekcyjnych w systemie online, moi uczniowie krzyczeli, że chcą jeszcze zostać i pokazać kolejne, dodatkowe eksperymenty. Podczas wszystkich wspólnie spędzonych godzin, to ja słuchałam i moderowałam lekcję po to, by moi uczniowie mogli i chcieli się uczyć. Myślę, że kluczem do motywacji uczniów podczas każdej lekcji jest…
- zaangażowanie ich w działanie,
- zaufanie im,
- zorganizowanie przestrzeni i niezmiennie…
- RELACJE!!!
DZIEŃ 4 (18 marca 2021 r.)
EUROPEJSKI DZIEŃ MÓZGU w naszym projekcie 🙂
„Matematyka wymaga dużej cierpliwości”; „Jest językiem fizyki”; „Matematyka jest kreatywna. To poszukiwanie najlepszego sposobu rozwiązania jakiegoś zadania. To tworzenie własnego stylu, własnego JA”. Te słowa usłyszeli dziś moi uczniowie od bohaterki książki Justyna Suchecka „Young Power”, a dokładnie od Justyna Jaworska.
W książce można przeczytać, że „Justyna w 2019 roku została pierwszą polską matematyczną olimpijką od dwudziestu dwóch lat! Od 1959 r., od kiedy rozgrywana jest olimpiada z matematyki, Polkom udało się zdobyć tylko trzy medale – ten trzeci odrzuciła właśnie Justyna. Zdobyła to na olimpiadzie w Wielkiej Brytanii i tak zapisała się na kartach matematycznej historii.” Gdy czytaliśmy tę historię jeszcze w klasie, rozmawialiśmy o stereotypach i o tym, że NIE MA GRANIC dla żadnej płci. Że zarówno KOBIETY, jak i MĘŻCZYŹNI mają prawo do tego, by się uczyć, wzrastać i rozwijać. Przynajmniej tak powinno być!
Nasza wspaniała NOBLISTKA Maria Skłodowska-Curie, o której od kilku dni już rozmawiamy, była tego najlepszym przykładem. Wbrew wszystkim pokazała, że KOBIETA też potrafi. Jej determinacja, upór, ciekawość, ale też wrażliwość, doprowadziły ją do najwyższej nagrody w dziedzinie nauki i tym samym spełnienia marzeń. Wierzę, że dzięki inspiracjom, ciekawym lekcjom, zaufaniu i relacjom, jakie stworzyłam w klasie, kiedyś to moi uczniowie i uczennice będą odnosić podobne sukcesy. Bo każdy z nich jest wyjątkowy. Jedyny w swoim rodzaju. Poprzez to, co posiada i co sobą reprezentuje.
Moi uczniowie tego dnia tworzyli również własne zadania dla rówieśników, a następnie je rozwiązywali, by „ciągle trenować nasz mózg”.
DZIEŃ 5 (19 marca 2021 r.)
„Nie możesz innych mierzyć swoją miarą Marysiu. Każdy jest inny. Co nie znaczy, że gorszy […] Miarą wielkości jest skromność i pokora, kochanie. Pamiętaj.”
Dzisiaj czas na podsumowanie wiedzy o naszej wspaniałej Marii Skłodowskiej-Curie. Tak wiele jej zawdzięczamy. Zainspirowała nas nawet do tego, by grać na pianinie. Korzystając z tego, że siedzimy przy komputerach, udostępniłam dzieciom link i każdy mógł wczuć się w rolę pianisty, niczym Fryderyk Chopin lub Ignacy Jan Paderewski, którego Maria znała i słuchała na przyjęciach u siostry.

Link: http://touchpianist.com/… Dziękuję za link Bartosz Chyś
Mapy myśli, plakaty lub inne formy podsumowania najważniejszych wiadomości o naszej Noblistce, to zwyczajne utrwalenie wiedzy na jej temat.
A na koniec… zabrałam dzisiaj uczniów na dwór. Laptop, uczniowie i ja. Na świeżym powietrzu potwierdziliśmy znane nam wszystkim przysłowie „W marcu, jak w garncu” 🙂 https://www.facebook.com/1018251896/videos/10222041648403102/
Dziękuję, że ze mną byliście 🙂