BEZ GRANIC – projekt edukacyjny zainspirowany lekturą o Marii Skłodowskiej-Curie

“Niczego w życiu nie należy się bać, należy tylko to zrozumieć” – Maria Skłodowska-Curie. https://www.facebook.com/1018251896/videos/10222009878128865/

“BEZ GRANIC” – To tytuł naszego nowego projektu, dotyczącego omawianej lektury “W poszukiwaniu światła” – Anny Czerwińskiej-Rydel.

DZIEŃ 1. (15 marca 2021 r.)

Dziś poszukiwaliśmy odpowiedzi na wiele ważnych pytań w ogóle o życiu. Nasza cudowna NOBLISTKA była nie tylko mądrą, zdolną i wykształconą kobietą. Była przede wszystkim DOBRYM CZŁOWIEKIEM, co dla mnie jest niesamowicie ważne w kształceniu moich uczniów. Rozmawiając o tym, ile w życiu przeszła, moi uczniowie poczuli dziś olbrzymią wdzięczność za to, co mają w swoim życiu. “Zdrowie, rodzina, dom… to jest najważniejsze!”

  1. Dzięki naszej lekturze mogliśmy powrócić do tego, co już znamy. Przypomnieliśmy sobie trochę historii, a nawet uczyliśmy się mówić dzień dobry w językach, którymi władała Maria.
  2. Gdy szczegółowo omówiliśmy wszystkie wydarzenia z życia Marii Skłodowskiej-Curie, przeszliśmy do pytań o to, czym w ogóle jest chemia i fizyka.
  3. Aby lepiej zrozumieć to, o czym czytały dzieci, zabrałam je do szkolnego laboratorium, którym byli zachwyceni. “Zawsze marzyłem, żeby wejść do tej sali!” – powiedział jeden z uczniów.
  4. Udało nam się również stworzyć namiastkę laboratorium w naszej klasie po to, abyśmy mogli dokonać pierwszych badań nad węglem i jego właściwościami.
  5. Zaczęliśmy od tego, co już znamy. Okazało się, że niektóre dzieci nie widziały nigdy węgla.

Dałam im zatem swój węgiel i wszyscy rysowali węglem naczynia laboratoryjne, które ustawiłam na środku klasy. Tak im się spodobało, że zaczęli odrysowywać swoje dłonie.

Dzięki tej pracy dowiedzieli się, z jaką łatwością można wykonać szkic węglem, ale też “poczuli” jego strukturę.

Chcieliśmy czegoś więcej! Dzieci są spragnione wiedzy i baaaardzo ciekawe świata. Zadawały mi mnóstwo pytań, a ja wiem, że nie wystarczy rzucić im odpowiedzi, bo pojawią się kolejne i kolejne. Po tym, jak omówiliśmy układ okresowy pierwiastków, dzieci doskonale zrozumiały, “o co chodzi w tej całej tablicy”. Sama studiowałam chemię, więc miałam dziś okazję, by podzielić się moją wiedzą z uczniami. Przystąpiliśmy do najlepszego, czyli do doświadczenia z WĘGLEM! Zapisaliśmy problem badawczy na tablicy, oraz ustaliliśmy hipotezę, aby następnie przeprowadzić eksperyment. Czy węgiel rozpuści się w wodzie? Kartę badawczą wypisaliśmy następnego dnia jutro, bo tego dnia, dzieci koniecznie chciały jeszcze pobawić się w poszukiwanie pierwiastków, na znanej im już doskonale Tablicy Mendelejewa.

“Pani Asiu! To był najlepszy dzień w tej szkole!” – wykrzyknął mój uczeń. https://www.facebook.com/1018251896/videos/10222009846488074/

Jestem dumna z moich małych naukowców, ale również z siebie. Utrzymać dzieci, które pragną wiedzy i doświadczeń, a jednocześnie współpracować z tymi, którzy są online, to dla mnie ogromne wyzwanie!

DZIEŃ 2. (16 marca 2021 r.)

“Piękny eksperyment jest sam przez się często o wiele cenniejszy, aniżeli 20 formuł wysmażonych w retorcie abstrakcji” – Albert Einstein

Chemia, fizyka, matematyka… to nauki ścisłe, które dzieci kochają, gdy nie muszą, ale chcą się ich uczyć.

  1. Co to jest atom?
  2. Jak zbudowany jest atom?
  3. Co to jest pole magnetyczne Ziemi?
  4. Jak działa kompas?
  5. Jakie ładunki mają magnesy?
  6. Zabawa: Podróżuj z magnesem.
  7. Co to jest prawo odbicia światła?
  8. Zabawa z cieniem?
  9. Co to jest napięcie powierzchniowe?
  10. Jak namalować obraz na mleku?

“Pani Asiu! To jest jak Mona Lisa na mleku!” – usłyszałam z uśmiechem na twarzy.

Nie ma lepszego sposobu na zdobywanie nowej wiedzy, niż praktyczne ćwiczenia i bezpośrednie działanie. Większość dzieci lubi eksperymentować i odkrywać właśnie w ten sposób to, co nieznane. Udane przeprowadzanie doświadczeń, to…

  • połączenie ciekawości dziecka,
  • opieki dorosłego i…
  • wspólne puszczanie wodzy fantazji.

Polecam podobne zabawy w domu. Efekt szczęścia gwarantowany!!!

DZIEŃ 3. (17 marca 2021 r.) – i powrót do nauki online.

40 EKSPERYMENTÓW!!! jednego dnia!!!

To efekt lekcji, które na dziś przygotowali moi uczniowie. Planowaliśmy wykonać je w klasie, ale czasami życie pisze nam inne scenariusze. Dlatego szybciutko przeorganizowaliśmy lekcje i wyszło genialnie. https://www.youtube.com/watch?v=PBTP3zeXreM

Dzieci zaplanowały swoje eksperymenty już kilka dni wcześniej, aby to właśnie dzisiaj uczyć i inspirować swoich rówieśników zarówno chemią, jak i fizyką. A wszystko za sprawą cudownej książki o Marii Skłodowskiej-Curie, którą wcześniej samodzielnie czytali w domu.

Nigdy nie robię dzieciom sprawdzianów i kartkówek, bo to nie sprawia, że dzieci chcą czytać. A dla mnie ważne jest, by chciały, a NIE MUSIAŁY!!! Oprócz przygotowania i przeprowadzenia fantastycznych doświadczeń, moi uczniowie wykazali się również umiejętnością…

  • wypowiedzi ustnej,
  • wnioskowania,
  • argumentowania,
  • analizowania,
  • zadawania pytań,
  • uważnego słuchania i notowania wypowiedzi innych uczniów,
  • porównywania oraz…
  • lekkością prezentacji swoich działań.

Po 5 godzinach lekcyjnych w systemie online, moi uczniowie krzyczeli, że chcą jeszcze zostać i pokazać kolejne, dodatkowe eksperymenty. Podczas wszystkich wspólnie spędzonych godzin, to ja słuchałam i moderowałam lekcję po to, by moi uczniowie mogli i chcieli się uczyć. Myślę, że kluczem do motywacji uczniów podczas każdej lekcji jest…

  1. zaangażowanie ich w działanie,
  2. zaufanie im,
  3. zorganizowanie przestrzeni i niezmiennie…
  4. RELACJE!!!

DZIEŃ 4 (18 marca 2021 r.)

EUROPEJSKI DZIEŃ MÓZGU w naszym projekcie 🙂

“Matematyka wymaga dużej cierpliwości”; “Jest językiem fizyki”; “Matematyka jest kreatywna. To poszukiwanie najlepszego sposobu rozwiązania jakiegoś zadania. To tworzenie własnego stylu, własnego JA”. Te słowa usłyszeli dziś moi uczniowie od bohaterki książki Justyna Suchecka “Young Power”, a dokładnie od Justyna Jaworska.

W książce można przeczytać, że “Justyna w 2019 roku została pierwszą polską matematyczną olimpijką od dwudziestu dwóch lat! Od 1959 r., od kiedy rozgrywana jest olimpiada z matematyki, Polkom udało się zdobyć tylko trzy medale – ten trzeci odrzuciła właśnie Justyna. Zdobyła to na olimpiadzie w Wielkiej Brytanii i tak zapisała się na kartach matematycznej historii.” Gdy czytaliśmy tę historię jeszcze w klasie, rozmawialiśmy o stereotypach i o tym, że NIE MA GRANIC dla żadnej płci. Że zarówno KOBIETY, jak i MĘŻCZYŹNI mają prawo do tego, by się uczyć, wzrastać i rozwijać. Przynajmniej tak powinno być!

Nasza wspaniała NOBLISTKA Maria Skłodowska-Curie, o której od kilku dni już rozmawiamy, była tego najlepszym przykładem. Wbrew wszystkim pokazała, że KOBIETA też potrafi. Jej determinacja, upór, ciekawość, ale też wrażliwość, doprowadziły ją do najwyższej nagrody w dziedzinie nauki i tym samym spełnienia marzeń. Wierzę, że dzięki inspiracjom, ciekawym lekcjom, zaufaniu i relacjom, jakie stworzyłam w klasie, kiedyś to moi uczniowie i uczennice będą odnosić podobne sukcesy. Bo każdy z nich jest wyjątkowy. Jedyny w swoim rodzaju. Poprzez to, co posiada i co sobą reprezentuje.

Moi uczniowie tego dnia tworzyli również własne zadania dla rówieśników, a następnie je rozwiązywali, by “ciągle trenować nasz mózg”.

DZIEŃ 5 (19 marca 2021 r.)

“Nie możesz innych mierzyć swoją miarą Marysiu. Każdy jest inny. Co nie znaczy, że gorszy […] Miarą wielkości jest skromność i pokora, kochanie. Pamiętaj.”

Dzisiaj czas na podsumowanie wiedzy o naszej wspaniałej Marii Skłodowskiej-Curie. Tak wiele jej zawdzięczamy. Zainspirowała nas nawet do tego, by grać na pianinie. Korzystając z tego, że siedzimy przy komputerach, udostępniłam dzieciom link i każdy mógł wczuć się w rolę pianisty, niczym Fryderyk Chopin lub Ignacy Jan Paderewski, którego Maria znała i słuchała na przyjęciach u siostry.

Link: http://touchpianist.com/… Dziękuję za link Bartosz Chyś

Mapy myśli, plakaty lub inne formy podsumowania najważniejszych wiadomości o naszej Noblistce, to zwyczajne utrwalenie wiedzy na jej temat.

A na koniec… zabrałam dzisiaj uczniów na dwór. Laptop, uczniowie i ja. Na świeżym powietrzu potwierdziliśmy znane nam wszystkim przysłowie “W marcu, jak w garncu” 🙂 https://www.facebook.com/1018251896/videos/10222041648403102/

Dziękuję, że ze mną byliście 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kontakt@joannahofman.pl