DZIEŃ KROPKI…

Niby jedna mała kropka, a daje tyle SZCZĘŚCIA!!!

Według mnie 15 września to doskonały dzień. Każdy tego dnia może poczuć się WYJĄTKOWYM CZŁOWIEKIEM, ponieważ to DZIEŃ ODKRYWANIA TALENTÓW i wiary w SIEBIE oraz w swoje MOŻLIWOŚCI. Gdy odkryjemy to, w czym jesteśmy fantastyczni, czujemy się silni, ważni i potrzebni. A to wpływa na naszą samoocenę. Czasami jednak jest tak, że sami nie potrafimy odkryć swoich mocnych stron i potrzebny jest ktoś inny.

W 2003 roku Peter H. Renolds stworzył krótką, ale jakże wymowną historię dziewczynki o imieniu Vashti. Jej rozterki, a ostatecznie sukces, opisał w książce “The Dot”, która została przetłumaczona na ponad dwadzieścia języków. Autor opowiada o tym, jak mała dziewczynka uwierzyła w siebie dzięki… KROPCE. Krótka historia Vashti podkreśla rolę dorosłych w “rozkwitaniu” dzieci. Szczególnie książka przypadła do gustu nam – nauczycielom, którzy mamy ogromny wpływ na samoocenę młodego człowieka. To właśnie my, tuż obok rodziców, dziadków i innych bliskich nam osób, wpływamy na poczucie własnej wartości u wielu dzieci. Od naszych słów i czynów bardzo dużo zależy, czy młody człowiek będzie otwarty na poznawanie i odkrywanie swojego wnętrza, aby ostatecznie spełniać swoje marzenia.

W ubiegłym roku w klasie 2., bawiliśmy się kropką nie tylko tego jednego WYJĄTKOWEGO dnia, ale także odkrywaliśmy swoje moce podczas innych fantastycznych wydarzeń, które opiszę innym razem. Teraz skupię się na tym jednym WYJĄTKOWYM DNIU… KROPKI.

Zaczęliśmy od… wspólnego przeczytania historii małej Vashti. Z moimi uczniami jest tak, że nawet najkrótszą historię czytamy długo, bo… podczas niej wiele rozmawiamy. To właśnie nadaje sens czytanym przez nas książkom. Po przeczytaniu obkleiliśmy się wszyscy kolorowymi kropkami (dziś dodałabym jeszcze, żeby dzieci przyklejały sobie wzajemnie kropkę w zamian za powiedzenie komuś tego, w czym ten ktoś jest dobry). Zaczęła się przygoda z kropką i ujrzałam niesamowite emocje u dzieci. Dołożyłam do tego zabawy wstępne… typu: “Kto czuje się dobry w bieganiu, niech czołga się po dywanie” lub “Kto potrafi jednocześnie drapać się po głowie i głaskać drugą ręką po brzuchu?”. Takie zabawy sprawiają, że już na początku tego WYJĄTKOWEGO DNIA, dzieci zauważają swoje małe = wielkie talenty.

Zależało mi, żeby uczniów wyciszyć i znów porozmawiać z nimi o ich mocnych stronach. Tym razem to oni sami mieli o nich mówić. Zadaniem dzieci było przekazywanie sobie piłki (kropki) i mówienie o tym, w czym czują się dobrzy. Piłka zataczała kolejne kółka, a oni wciąż mówili. Niektórzy inspirowali się rówieśnikami, a inni sami szukali w sobie tego, co ich wyróżnia i charakteryzuje.

Po odkryciu w sobie pokładu nieskończonych możliwości i talentów, zaproponowałam moim uczniom mój pomysł na… Dwuletni PROJEKT “Udźwignij swój talent”.

Głównym celem tego projektu jest odkrywanie w sobie talentów i poszukiwanie pasji, poprzez dokumentowanie swoich poczynań w cyfrowym notatniku Microsoft OneNote. Efektem finalnym ma być stworzenie przez dzieci swoich prezentacji na temat własnej osoby. Autoprezentacja, która pomoże im wejść do klasy 4. ze świadomością, w czym są dobrzy. Pomoże im to również w zaprezentowaniu się nowemu wychowawcy, który niewątpliwie będzie szczęściarzem, mając takich utalentowanych uczniów.

Uczniowie nauczyli się sami osadzać swoje prace w notatniku. Wymagało to od nich ćwiczeń, determinacji i współpracy z rodzicami, bo to na ich kontach dzieci pracowały. Dzięki temu, że moi uczniowie doskonale radzą sobie z technologią cyfrową, podczas pandemii nie mieli żadnych kłopotów i łatwo weszli w nowy system uczenia.

Wracając do wyjątkowego Dnia Kropki, podzielę się tym, co robiliśmy dalej. Po otrzymaniu ogromnej dawki pozytywnych informacji od rówieśników na swój temat, bo takie zadanie również poleciłam dzieciom, poszliśmy na dwór… upuścić emocje. Jednak te emocje wciąż się utrzymywały, bo czekały na na nich nowe atrakcje. Teraz każdy mógł odkryć swój talent współpracy, zręczności i zwinności. Oczywiście z KROPKĄ w tle. Tym razem naszą kropką była olbrzymia piłka, a właściwie piłki… wiele piłek… i hula-hop.

Każdy człowiek, duży i mały, ma jakiś talent. Musi tylko go w sobie odnaleźć. Podczas takiego dnia moi uczniowie mogli bez żadnych zahamowań chwalić się swoimi wielkimi TALENTami. Dostrzegli również to, że talentem mogą być POMAGANIE i doskonałe RELACJE. Bo na tym właśnie polega edukacja.

Poniżej, jeden z wielu talentów mojej uczennicy – Zojuni, która kocha opowiadać i pisać swoje historie. Tak bardzo wierzę w to, że spełni swoje marzenie i napisze kiedyś własną książkę.

Pamiętajmy o tym, że każdy z nas jest wyjątkowy poprzez to, co sobą reprezentuje. Niech Dzień Kropki będzie inspiracją do tego, aby UWIERZYĆ W SIEBIE i swoje marzenia. Dziękuję, że ze mną byliście 🙂


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

kontakt@joannahofman.pl